ΠΙΝΑΚΑΣ ΟΡΙΣΜΩΝ
Γάστρα
|
ονομάζεται το κοίλο μέρος του πλοίου που έρχεται σ' επαφή με το νερό και είναι υδατοστεγές
|
Κύριο κατάστρωμα
(main deck)
|
είναι το πάνω μέρος της γάστρας που τη σκεπάζει στεγανά
|
Πλώρη ή πρώρα
|
ονομάζεται το μπροστινό τμήμα της γάστρας
|
Πρύμνη
|
ονομάζεται το πίσω μέρος της γάστρας
|
Πυθμένας
|
ονομάζεται το κάτω μέρος της γάστρας
|
Τρόπιδα ή καρίνα
|
ονομάζεται το κεντρικό τμήμα του πυθμένα, που είναι ενισχυμένο και αποτελεί το πρώτο τμήμα που κατασκευάζεται κατά τη ναυπήγηση του πλοίου
|
Υπερκατασκευές
|
ονομάζονται οι στεγασμένοι χρήσιμοι χώροι που διαθέτει ένα πλοίο πάνω από το κατάστρωμα
|
Πρόστεγο
|
ονομάζονται οι υπερκατασκευές στην πλώρη
|
Επίστεγο
|
ονομάζονται οι υπερκατασκευές στην πρύμνη
|
Μεσόστεγο
|
ονομάζονται οι υπερκατασκευές στο μέσον του καταστρώματος
|
Ίσαλος γραμμή (Waterline)
|
ονομάζεται η νοητή γραμμή που αντιστοιχεί στην κατακόρυφη θέση όπου η επιφάνεια της θάλασσας τέμνει τη γάστρα
|
Ίσαλος σχεδίασης
(Design Water Line - DWL)
|
ονομάζεται η ίσαλος γραμμή που καθορίζει ο σχεδιαστής του πλοίου ότι αυτό -με πλήρες φορτίο- θα ισορροπεί σ' αυτήν τη θέση
|
Βύθισμα (draft)
|
ονομάζεται το ύψος της γάστρας που είναι βυθισμένο στο νερό
|
Ύφαλα
|
ονομάζεται το μέρος της γάστρας του πλοίου που είναι βυθισμένο στο νερό
|
Ύψος εξάλων
|
ονομάζεται ο ύψος της γάστρας του πλοίου που είναι έξω από το νερό
|
Κοίλο (depth)
| |
Κυρτότητα καταστρώματος
|
ονομάζεται η καμπυλότητα που παρουσιάζει το κατάστρωμα ενός πλοίου με το ανώτερο σημείο της στον κεντρικό άξονα του καταστρώματος. Η διαμόρφωση αυτή επιτρέπει στο νερό που πέφτει στο κατάστρωμα να αποχετεύεται από τα πλευρά
|
Σιμότητα
|
ονομάζεται η καμπυλότητα του καταστρώματος (με τα κοίλα προς τα πάνω), με την οποία αυξάνεται το ύψος των εξάλων στην περιοχές της πλώρης και της πρύμνης και κατ' αυτόν τον τρόπο περιορίζεται η είσοδος θαλασσινού νερού στο κατάστρωμα (από κυματισμό)
|
Διάμηκες επίπεδο συμμετρίας
|
ονομάζεται το διαμήκες κατακόρυφο επίπεδο (επίπεδο ΧΖ) που είναι και επίπεδο συμμετρίας
|
Βασικό επίπεδο αναφοράς
|
ονομάζεται το οριζόντιο επίπεδο αναφοράς για όλες τις κατακόρυφες διαστάσεις (όπως π.χ. το βύθισμα), που περνάει από την τρόπιδα (καρίνα)
(για την ακρίβεια το επίπεδο που εφάπτεται στην πάνω όψη του ελάσματος της επίπεδης τρόπιδας)
|
Βασική γραμμή αναφοράς
(base line)
|
ονομάζεται η ευθεία που προκύπτει από την τομή του βασικού επιπέδου αναφοράς πάνω στο διαμήκες επίπεδο συμμετρίας
|
Οι κύριες διαστάσεις ενός πλοίου είναι
|
· το μήκος
· το πλάτος
· το βύθισμα
|
Το μήκος στην ίσαλο σχεδίασης (Length on Water Line - LWL, LWL)
|
είναι η απόσταση μεταξύ του πρωραίου και πρυμναίου άκρου της
ισάλου
|
Το μήκος μεταξύ των καθέτων (Length Between Perpendiculars - LBP, LBP)
|
είναι το μήκος μεταξύ της πρωραίας καθέτου (στην τομή της ισάλου σχεδίασης με το περίγραμμα) και της πρυμναίας καθέτου (στον άξονα περιστροφής του πηδαλίου)
|
Το ολικό μήκος
(Length Over All - LOA, LOA)
|
είναι η απόσταση μεταξύ του ακροπρωραίου και του ακροπρυμναίου σημείου του σκάφους. Το ολικό μήκος είναι η μεγαλύτερη (κατά το διαμήκες) διάσταση του πλοίου
|
Tο μέγιστο πλάτος
(Breadth Over All - BOA)
|
είναι η μέγιστη κατά το εγκάρσιο διάσταση του πλοίου
|
Το πλάτος ισάλου
(Breadth on Water Line - BWL)
|
είναι το μέγιστο πλάτος της ισάλου
|
Το βύθισμα μέσης
|
είναι το ύψος της γάστρας που είναι βυθισμένο στο νερό, στη θέση της μέσης τομής, δηλ. στη μέση θέση ανάμεσα στην πρυμναία και στην πρωραία κάθετο
|
Το πρωραίο βύθισμα
|
είναι το βύθισμα που μετρείται πάνω στην πρωραία κάθετο
|
Το πρυμναίο βύθισμα
|
είναι το βύθισμα που μετρείται πάνω στην πρυμναία κάθετο
|
Ισοβύθιστο πλοίο
|
ονομάζεται το πλοίο που έχει το ίδιο βύθισμα σε όλο το μήκος του
|
Διαγωγή του πλοίου
|
ονομάζεται η διαφορά μεταξύ του πρυμναίου και του πρωραίου βυθίσματος
|
Έμπρυμνη (ή πρυμναία) διαγωγή
|
έχουμε όταν το πρυμναίο βύθισμα υπερτερεί , δηλ. είναι μεγαλύτερο από το πρωραίο βύθισμα
|
Έμπρωρη (ή πρωραία) διαγωγή
|
έχουμε όταν το πρωραίο βύθισμα υπερτερεί , δηλ. είναι μεγαλύτερο από το πρυμναίο βύθισμα
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου